onsdag den 3. februar 2016

En lise for sjælen

Efter de sidste krampagtige trækninger fra en ekstraordinært tung eksamensperiode havde fortaget sig, begav min elskede og jeg mig mod Nordens Venedig, bevæbnet med bøger og eventyrlyst. På skinner gik turen mod nord, gennem endeløse skove. Intet er så meditativt som at betragte verden gennem et togvindue.



Om det er en vandrehistorie, ved jeg ikke, men svenskerne slår mig som verdens mest kagespisende folkeslag, med et konditori på hvert et hjørne. Det smittede ikke overraskende af.





Strindberg troner i Stadsbibliotekets majestætiske kuppel






Langsomme slentreture, peoplewatching og talrige besøg i Stockholms velassorterede antikvariater dominerede dagsordenen. Ikke at skulle stjæle sig til 10 sider i spisepausen, men at give sig selv lov til at sidde i en blød gammel lænestol på en café og læse i to timer, alt imens travle mappemænd læser Aftonbladet over en kvikk lunsj. Jeg fik læst The Time Travellers Wife og Animal Farm. Førstnævnte knuste mit hjerte, hvorimod Kammerat Napoleon og hans slæng fremstod mig banalt og meget lidt morsom. En klassiker skal selvfølgelig ses i sin samtids øjne, og i denne sammenhæng er bogens relevans selvfølgelig indiskutabel, men for mig er det ikke nok. 






Semlor er svenskernes udlægning af fastelavnsbollen, og de har fat i den lange ende med en himmerigsmundfuld af kanelbulle, marcipan, remonce og flødeskum i stride strømme.



Rönnells Antikvariat på Birger Jarlsgatan 32 er tre etagers uforlignelig stemning, med en rigtig fin lille engelsk afdeling, i tilfælde af, at ens svenske er lidt rustent. Jeg erhvervede mig to smukke, røde, læderindbundne Macdonald Classics fra 1975, henholdsvis Jane Eyre og Dr. Jekyll og Mr. Hyde. Begge syntes ikke nogensinde at være åbnet - win!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar