mandag den 29. februar 2016

Om læsehjørner og systemer


Somme tider slipper en strøm af indretningsgalskab igennem mit filter. Da det er begrænset hvor meget der er at rykke rundt på, i blot to værelser, går ulykken ofte ud over mine bøger. I denne omgang skete det i går. Aftes. Og ikke før jeg var færdig kunne jeg hvile, ej heller da min kæreste erklærede sin retræte til soveværelset. Det mindede om mani - men nej, det var blot særdeles hyggeligt. De to øverste billeder viser lidt af processen - forfærdeligt fotolys, men jeg synes det var ganske skulpturelt. Hvis ikke det var så upraktisk, havde det nok fået lov at blive liggende.

Længe har jeg ytret et ønske om en ny bogreol, og som kaldet fra himlen fik jeg en forærende. Jeg har brugt så lang tid på at udtænke sindrige systemer - alfabetisk, farver, hylder til læst/ikke læst, kronologisk, genre - at jeg fik mig en overraskelse, da så, at afstanden mellem hylderne på den nytilkomne reol kun er 25 cm. Og de kan ikke rykkes. Så nu har jeg en bogreol til små bøger og en til store bøger. Haha.

Hvordan det er lykkedes mig at fylde en hel reol mere, begriber jeg simpelthen ikke. Jeg er bekendt med, at der lå bøger hist og her, på gulvet og i vindueskarme, men at de skulle fylde så meget er mig et mysterium. Jeg havde håbet, at jeg nu havde en fin bevæggrund for at gå på antikvariatjagt, men næh-nej.

Et hjemmebibliotek har længe været min drøm. Jeg drømmer om 5 meter til loftet med reoler hele vejen, chesterfieldmøbler og en stige der glider på skinner. Gerne med privat pianist der bidrager til min læsning med søde toner. Men indtil da, er min nye læsehjørne absolut tilstrækkeligt. 








1 kommentar: