søndag den 21. februar 2016

Søndagsslentren


























Søndag, søde søndag. Dampende kaffe. Friske blomster. London Grammar skruet ned til en meditativ resonans i det fjerne. Langsomme skridt og morgenkåbe. Jeg stirrer ud af vinduet i lange minutter, og undrer mig over at København øjensynligt skynder sig lige så meget som alle andre dage.

Gregory Maguires udskældte bog "After Alice" har akkompagneret mig i dag. Bogen er pakket ind i det fineste kort i strålende farver, med et smudsomslag i kalke. Jeg er omtrent halvvejs, og forstår slet ikke de dårlige anmeldelser. Nej, det er ikke Alice i Eventyrland. Jeg længes også efter mere fra samme skuffe, men hvor ville det være ærgerligt om nogen forsøgte at efterligne Lewis Caroll. I Maguires univers er drømmen udpenslet, en skov forvandles til et skakbræt for øjnene af en, i modsætning til Carolls verden hvor transformationerne sker nærmest umærkeligt. For nu vil jeg nyde det sirlige og omhyggelige ordvalg, og forsvinde ind i et victoriansk Oxford.


"Night as in night-time? I never heard of a White Night."
"The more common name of that animal, I believe, is Noon"







Ingen kommentarer:

Send en kommentar