mandag den 22. februar 2016

Rejsebøger








På grå hverdage, når næsen løber og det seneste års varmeregning dumper ind ad døren, som en pæn påmindelse om det til tider ubarmhjertige klima vores breddegrad byder på - så finder jeg mine rejsebøger frem og drømmer mig væk til fjerne himmelstrøg. Flyver til steder der eksisterer i mine drømme og et sted derude. Steder der eksisterer i min hukommelse og i mit hjerte, som små fold-ud-bøger jeg kan hive frem når jeg hverdagen trænger sig på. Et sødt sammensurium af udtværede minder fra utallige tætskrevne sider i gamle rejsedagbøger. Fra Japan. Fra Frankrig. Fra de norske fjeldes blege og saligt kølige sommersol. Notater om dufte, gåture og en samtale med en fremmed på en fortovscafé.

Senest har jeg erhvervet mig New York Times guidebog til 125 weekender i Europa. Den har de smukkeste illustrationer, og er en fryd at have i hånden med et omslag i stof og 5 bogmærkesnore i forskellige farver. Så kan man så prøve at sortere og prioritere i et værk, hvor hver side og hver destination er præsenteret endnu mere appetitligt end den foregående.

Tidligere i dag drømte jeg om Firenze. Om grå sandsten, blegede vægmalerier i tyste katedraler og simple himmerigsmundfulde af pasta med trøfler. Nu er mit sind draget til Thailand, lokker med sine endeløse strande og lyden af bølger der ukueligt kærtegner sandet. Jeg tror, det er mine kolde tæer der har overtaget drømmerierne.

Det forekommer mig, at bøger, rejser og en lejlighedsvis kop kaffe er det eneste fornuftige at bruge sine penge på.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar